জীৱন
বাটৰ ৰসঃ ৰসহীন নিদাৰূণ ৰবিবাৰ (৩৭)
আজি
ৰাতিপুৱা শুই উঠি “জীৱন বাটৰ ৰসঃ” লিখিবলৈ লওঁতেই মোবাইল ফোনটোৱে কঢ়িয়াই আনিলে
দুঃসংবাদটো – শ্ৰীদেৱী আৰু নাই! সৰ্বেশ্বৰ ছাৰৰ কাহিনী এটা লিখিবলৈ লৈছিলো মই৷ কিছুসময়
শিলপৰা কপৌৰ দৰে স্তব্ধ হৈ বহি থাকিলোঁ, তাৰ পিছত মনটো জাৰি জোকাৰি লৈ নিজৰ কৰ্তবলৈ
ঘুৰি আহিবলৈ আপ্ৰাণ চেষ্টা কৰিলোঁ৷ পাছে, বাৰে বাৰে মনটো আকৌ উৰি গ’ল সেই সংবাদটোলৈ
– শ্ৰীদেৱী আৰু নাই! দুটা ঘন্টাৰ নিষ্ফল প্ৰচেষ্টাৰ পিছত মই এই সিদ্ধান্তত উপনীত হ’লো
যে আজি আৰু মই সৰ্বেশ্বৰ ছাৰৰ কাহিনীত কৌতুকৰ সঞ্চাৰ কৰিব নোৱাৰোঁ৷ যোৱা ৩৭টা ৰবিবাৰৰ
ভিতৰত আজিয়েই প্ৰথম, মনটোৱে হাঁহি উঠা কথা লিখিবলৈ মান্তি হোৱা নাই!
আমি
হাইস্কুলৰ ওপৰ শ্ৰেণীত পঢ়ি থাকোঁতে ব’ম্বে ফিল্ম ইণ্ডাষ্ট্ৰীত শ্ৰীদেৱীৰ উদয় হৈছিল৷
কটন কলেজৰ থাৰ্ড মেছৰ পৰা ছেকেণ্ড ছ’ চাবলৈ গৈ হিম্মতৱালা, টৌফা আৰু নাগিনা নামৰ শ্ৰীদেৱী
অভিনীত ছবি কেইখন চাইছিলো৷ লগত আছিল কোঠাবন্ধু কুঞ্জমোহন, দিগন্ত, নৱ আৰু কেতিয়াবা
অম্লান৷ শ্ৰীদেৱীৰ চেহেৰা আৰু অভিনয়ে তেতিয়া সাধাৰণ ভাবেহে মুগ্ধ কৰিছিল ৷ তাৰ কিছুদিনৰ
পিছত শিলছৰ ৰিজিঅনেল ইঞ্জিনিয়াৰিং কলেজত পঢ়ি থকা বাবাদাৰ লগত উলুবাৰীৰ অপসৰাত চাইছিলো
- আখ্ৰী ৰাষ্টা! শ্ৰীদেৱী আছিল তাত, কিন্তু অমিতাভ বচ্ছনৰ প্ৰচ্ছায়াত তেওঁ উজ্বলি
উঠাৰ সুবিধা পোৱা নাছিল৷ তাৰ কিছুদিনৰ পিচতে মই মাদ্ৰাজলৈ পঢ়িবলৈ গ’লো আৰু তাতে
তামিল ভাষাৰ “মুন্দাৰাম পিৰাই” নামৰ চিনেমাখন চাবলৈ সুবিধা পালোঁ৷ ছবিখনত শ্ৰীদেৱীয়ে
কৰা অপূৰ্ব অভিনয়ে মোৰ মন আৰু মগজু শিহৰিত কৰি তুলিলে৷ বালু মহেন্দ্ৰই পৰিচালনা কৰা,
ইলিয়াৰাজাই সংগীত দিয়া, কমল হাছান আৰু শ্ৰীদেৱীয়ে অভিনয় কৰা এইখন চিনেমাৰ হিন্দী ৰূপটোৱেই
- ছদমা! যিখন চিনেমা এবাৰ চালে কোনোৱেই সহজে পাহৰিব নোৱাৰে! সেই সময়তে শ্ৰীদেৱীয়ে অভিনয় কৰা আৰু কেইখনমান তামিল চিনেমা মই চাবলৈ পাওঁ৷ আমাৰ কলেজৰ সমূখত থকা “লিবাৰটি” নামৰ চিনেমা হলটোৰ সমূখত শ্ৰীদেৱী থকা চাইনবৰ্ড
দেখিলেই হোষ্টেলত সোনকালে খাই বৈ ৰাতি দহ বজাৰ পৰা আৰম্ভ হোৱা চেকেণ্ড শ্ব’ত মই
বহি আছিলোগৈ, বেছিভাগেই অকলে-অকলে৷ তাৰপিছত আহিছিল শ্ৰীদেৱীয়ে কৰা অপূৰ্ব অভিনয়ৰ হিন্দী
ছবি কেইখন– ছালবাজ, লম্হে, ছান্দনী, মিষ্টাৰ ইণ্ডিয়া, খোদা গৱাহ্, লাডলা, জুড়াই
আদি৷
শ্ৰীদেৱী
আছিল প্ৰতিভা আৰু সৌন্দৰ্যৰ আকৰ৷ যশস্বী চিত্ৰ নিৰ্মাতা সত্যজিত ৰায়ে এবাৰ এটা সাক্ষাৎকাৰত
উল্লেখ কৰিছিল যে ভাৰতীয় নাৰীৰ ৰুপ-সৌন্দৰ্য সম্পূৰ্ণৰূপত প্ৰতিফলিত হয় জয়া প্ৰদাৰ
চেহেৰাতহে৷ এই মন্তব্যক লৈ সেইসময়ত যথেষ্ট বিতৰ্কৰ সুত্ৰপাত হৈছিল৷ ৰূপত জয়া প্ৰদা
যদি চন্দ্ৰৰ নিৰ্মল জোৎস্না, শ্ৰীদেৱী আছিল সূৰ্যৰ প্ৰখৰ ৰশ্মি! প্ৰতিভা আৰু দক্ষতাৰ
ফালৰ পৰা জয়া প্ৰদা শ্ৰীদেৱীৰ আশে পাশেও থিয় হ’ব নোৱাৰিছিল! শ্ৰীদেৱীৰ ৰূপ-সৌন্দৰ্য্য,
প্ৰতিভা আৰু কেইবাটাও গুণে মোক তেওঁৰ গুণগ্ৰাহী কৰি ৰাখিছে কেইবাটাও দশকধৰি৷ প্ৰচণ্ড
পেছাদাৰী স্বভাৱৰ, সময়ানুৱৰ্তী, পৰিশ্ৰমী শ্ৰীদেৱীয়ে যেতিয়া ছালবাজ নামৰ ছবিখনৰ গীত
এটাত বৰষুনত তিতি তিতি শ্বুটিং কৰিছিল সেইদিনা তেওঁ ১০৩ ডিগ্ৰী জ্বৰত ভুগি আছিল৷ নিজৰ শাৰিৰীক অসুস্থতাৰ
বাবে শ্বুটিঙৰ সময় সলনি কৰাটো তেওঁ নিবিচাৰিছিল৷
শ্ৰীদেৱীক সোঁ-শৰীৰে লগ পোৱাৰ মন
আছিল যদিও সেই সুবিধা মই নাপালোঁ, কিন্তু দুবাৰ দেখা পাইছিলোঁ৷
মাদ্ৰাজত (চেন্নাই) থকা দিনৰে কথা৷
এদিন আবেলি কেইজনমান বন্ধুৰ লগত মই মাউন্ট ৰোডলৈ বুলি ওলাই গৈছিলো৷ আমি চাৰিজনমান
আছিলো৷ বাছৰ পৰা নামি কাষৰ পদপথেৰে আমি গৈ আছো৷ সেইডোখৰতে ট্ৰেফিক লাইট এটা থকাত
মূল ৰাষ্টাটোত মটৰৰ ভিৰটো অলপ কমে৷ আমাৰ সোঁহাতে লাহ লাহে চলি অহা কেইবাখনো মটৰগাড়ী৷
তাৰ মাজতে থকা ক’লা বৰণৰ বিদেশী গাড়ী এখন চলাই আহিছে এজনী ধুনীয়া ছোৱালীয়ে, পিছৰ
চিটটোত কেইটামান শিশু৷ ছোৱালীজনীৰ মুখখনো চিনো চিনো লাগিছে৷ তেনেতে আমাৰ মাজৰ
কোনোবাএটাই চিঞৰি উঠিল – শ্ৰীদেৱী! হয় হয়! ছালবাজ নামৰ ছবিখন চাই অহা বেছিদিন হোৱাই
নাছিল৷ গাড়ীখনৰ লগে লগে আমি কুকুৰ দৌৰ লগালো৷ শ্ৰীদেৱী কলাৰ থকা ক’লা ৰঙৰ চোলা
এটা পিন্ধি আছিল আৰু একান্ত মনে সমূখলৈ চাই গাড়ী চলাই গৈ আছিল৷ বন্ধু ইফটিখাৰে চিঞৰি
উঠিছিল– গাড়ীখনৰ সমূখত পৰি যা, শুই দে ৰাষ্টাত, পিছত যি হয় হ’ব! কেইটামান মূহুৰ্তৰ
পিছতে ৰঙা লাইট সেউজীয়া হ’ল, গাড়ীখনৰ সমুখভাগ মুকলি হৈ পৰিল৷ গাড়ীখনে বেগ লোৱাৰ
আগতে শ্ৰীদেৱীয়ে আমালৈ চাই এটা মিচিককৈ হাঁহি এটা মাৰিলে, মনালিছাৰ হাঁহিক সাত ঢাপৰ
বাহিৰ কৰি দিব পৰা হাঁহি ! তেতিয়াহে উপলব্ধি হ’ল – গাড়ীখনৰ আগত সঁচাসঁচিকৈ পৰি যোৱা
হলেই ভাল আছিল হ’বলা! ১৯৮৮ ৰ পৰা ১৯৯২ চনৰ মই মাদ্ৰাজত থকা সময়ছোৱাত শ্ৰীদেৱীয়ে মাদ্ৰাজৰ
নুনামবক্কম নামৰ ঠাইখনত বাস কৰিছিল বুলি শুনিছিলো৷ লগ কৰিবলৈ যোৱাৰ সময়, সামৰ্থ্য
আৰু সাহস মোৰ এটাও হোৱা নাছিল৷
২০০৪ চনৰ কথা৷ মই তেতিয়া গোৱা এটাৰপৰ্টৰ
টাৰ্মিনেল মেনেজাৰ৷ মোৰ অফিচৰ কোঠাটো আছিল আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় আৰু আন্তঃদেশীয় টাৰ্মিনেলৰ
মধ্যভাগত৷ কোঠাটোৰ সমূখেদি অগণন যাত্ৰীৰ অহা যোৱা চলি থাকে৷ এদিন দুপৰীয়া মোৰ সহকৰ্মী
এজনৰ লগত কোঠাটোৰ সমূখত থিয় হৈ মই যাত্ৰীসকলৰ আলেখ-লেখ চাই আহিছিলো৷ তেনেতে দেখিলো
এটা ফালৰ পৰা হাতত ট্ৰলী বেগ এটা লৈ আহি আছে বনি কাপুৰ৷ আগে আগে দুজনী মহিলা৷ তেওঁলোক
মোৰ কাষেদিয়েই পাৰ হৈ গ’ল৷ আৰু বনি কাপুৰক চাই থাকোঁতেই শ্ৰীদেৱীৰ মুখখন মোৰ দৃষ্টিত
নপৰাকৈ মোৰ আগেদি পাৰ হৈ গ’ল৷ তথাপিও পিছফালৰ পৰা দেখিয়েই মই চিনি পালোঁ– হয়, শ্ৰীদেৱীয়েই
হয়! সেইদিনা তেওঁ নীলা আকাশী ৰঙৰ জিনছ্ পেন্ট এটা আৰু মচন্দৰী ৰঙৰ হাতদীঘল চোলা এটা
পিন্ধি আছিল৷
২০০৪ চনৰ পৰা ২০০৭ চনলৈ গোৱাত অনুষ্ঠিত
হোৱা আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় ফিল্ম মহোৎসৱৰ ভিতৰ চঁৰাত থাকি কাম কৰাৰ মই সুযোগ পাইছিলো৷
সেই সময়তে ২০০৭ চনত নতুন দিল্লীৰ শাস্ত্ৰীভৱনত অনুষ্ঠিত হোৱা মিটিং এখনত আহি দেখিলো
মই বহি থকা চকীখনৰ ওচৰত বহিছে বনি কাপুৰ৷ মোলৈ চাই ক’লে – হেল্লৌ! মইও হেণ্ডচেক কৰি
ক’লো – হেল্লৌ! তাৰ পিছত ক’ব নোৱাৰাকৈয়ে মোৰ মুখেদি ওলাৰ – হাও ইজ্ শ্ৰী, শ্ৰীৰ
ভাল নে? বনি কাপুৰে প্ৰথমতে নুবুজিলে, যেতিয়া বুজিলে তেতিয়া মিচিককৈ হাঁহি এটা মাৰি
কৈছিল – ভাল, ভাল, ধন্যবাদ, ধন্যবাদ!
চকু চাঁট মাৰি ধৰিব পৰা ৰূপ আৰু বিস্ময়কৰ
অভিনয় প্ৰতিভাৰে ৫০ বছৰ দৰ্শকক মন্ত্ৰমুগ্ধ কৰি শ্ৰীদেৱীয়ে বিদায় ল’লে৷ শ্ৰীদেৱীৰ বৃদ্ধা
ৰূপ পৃথিৱীয়ে নেদেখিলে আৰু নেদেখে৷ শ্ৰীদেৱী বুঢ়া নহয়! শিৱাকাশী নামৰ ঠাইত ১৯৬৩ চনত
জন্মগ্ৰহন কৰা শ্ৰীদেৱীৰ সম্পূৰ্ণ নাম আছিল – শ্ৰী আম্মা য়াংগাৰ আয়াপান৷ শিৱাকাশী নামৰ
ঠাইখন খাৰ থকা ফটকা উদ্যোগৰ বাবে বিখ্যাত যিয়ে ক্ষন্তেকৰ বাবে আকাশখন চমকাই তুলিব
পাৰে৷ সেই শিৱাকাশীৰে কন্যা শ্ৰীদেৱী অভিনয় জগতৰ এক উজ্জ্বল তাৰকা হৈ অভিনয়ৰ আকাশখন
পোহৰাই থাকিব বহুদিনলৈ৷
শ্ৰীদেৱীলৈ শ্ৰদ্ধাঞ্জলী জনালোঁ৷
(“জীৱন বাটৰ
ৰসঃ”-ত থকা কাহিনীবোৰ ইতিহাস নহয় আৰু চৰিত্ৰসমূহৰ বেছিভাগেই কাল্পনিক৷ কবিৰ ভাষাত
– অৰ্ধেক মানৱী এইয়া, অৰ্ধেক কল্পনা ৷ এই কাহিনীটো মনত পেলাই দিলে কবি সিদ্ধাৰ্থ শংকৰ কলিতাই৷ “জীৱন বাটৰ ৰস”-ৰ যিকোনো
এটা খণ্ড পঢ়িবৰ মন গলে এই লিংকটোত পাব – http://utpalbaruah.blogspot.com)
No comments:
Post a Comment