Sunday, June 7, 2020

প্ৰিয় লেখক আৰু প্ৰিয় লেখা (২) - খুশৱন্ত সিং



প্ৰিয় লেখক আৰু প্ৰিয় লেখা ()  - খুশৱন্ত সিং
১৯৩৮ চনত খুশৱন্তে লাহোৰত আইনৰ ওকালতি আৰম্ভ কৰে যদিও এই কাম তেখেতৰ একেবাৰে পচন্দৰ নাছিল৷ তাত কাম কৰি থকা অৱস্থাতে দেশৰ বিভাজন হয় আৰু ভাৰতে স্বাধীনতা লাভ কৰে৷ লাহোৰত হিন্দু মুছলমানৰ সংঘৰ্ষৰ সূত্ৰপাত হোৱাত সেই সময়ৰচি.আই.ডি.” বিভাগৰ মুৰব্বী তেখেতৰ কলেজীয়া দিনৰে বন্ধু এভাৰেটে বিপদৰ আগজাননী দি খুশৱন্তক তুৰন্তে লাহোৰ ত্যাগ কৰিবলৈ পৰামৰ্শ দিলে৷ নিজৰ ঘৰ-সম্পত্তি বিশ্বস্ত বন্ধু মনজুৰ কাদিৰক গতাই থৈ লাহোৰ এৰি অহাৰ কাহিনী আৰু মনজুৰে কেনেকৈ ঘৰৰ কাম কৰা ৰা দলীপ সিঙক নিজৰ গাড়ীৰ বুটত (গাড়ীৰ পিছফালে বস্তু-বেহানি ৰাখিবলৈ থকা ঠাই) ভৰাই পলুৱাই পঠাইছিল সেই কথা তেখেতৰ আত্মজীৱনীট্ৰুথ, লাভ এণ্ড লিটল মেলিচ মৰ্মস্পশীকৈ বৰ্ণনা কৰা হৈছে৷ ১৯৪৭ চনৰ ১৪ আগষ্টৰ নিশা জৱাহৰলাল নেহৰুৰ বিখ্যাত ভাষন শুনিবলৈ সমবেত হোৱা অগণন লোকৰ মাজত খুশৱন্ত সিঙো আছিল৷ পৰস্পৰে পৰস্পৰক আলিংগন কৰি আনন্দত উত্ৰাৱল হোৱা সেই সময়খিনি বৰ্ণনা কৰি তেখেতে পিছত কৈছিল - মানুহ এজনৰ শৰীৰৰ পৰা ঘাপ মাৰি হাত এটা কাটি লৈ লে প্ৰথম কেইটামান মুহূৰ্ত্ত যেনেকৈ একো অনুভৱ নহয়, যন্ত্ৰনাটো আৰম্ভ হয় কিছুসময় পিছতহে - সেই সময়খিনি আচলতে তেনেকুৱা সময় আছিল৷
১৯৪৭ চনৰ পৰা ১৯৫১ চনলৈ তেখেতে বিদেশ মন্ত্ৰণালয়ৰ অধীনত লণ্ডণ আৰু কানাডাৰ অটোৱাত কিছুদিন চাকৰি কৰিছিল৷ তাৰপিছত দেশলৈ ঘুৰি আহি ১৯৫১ চনত আকাশবাণীৰ চাকৰিত যোগদান কৰেহি৷ সেই সময়ৰে এটা কাহিনী উল্লেখযোগ্য
বিখ্যাত সাংবাদিক কুলদীপ নায়াৰক খুশৱন্তে লাহোৰত থকা দিনৰে পৰাই চিনি পাইছিল আৰু দুয়োৰে মাজত সু-সম্পৰ্ক আছিল৷ ১৯৫১ চনত আকাশবাণীৰ চাকৰি এটাৰ বাবে কুলদীপ নায়াৰো প্ৰাৰ্থী আছিল৷ খুশৱন্ত সিঙে কুলদীপ নায়াৰক কৈছিল - কেইবাটাও ইংৰাজী শব্দ উচ্চাৰণ কৰোঁতে তোমাৰ ভুল হয়, চাকৰিটোৰ বাবে শুদ্ধ উচ্চাৰণৰ বৰ প্ৰয়োজন, তুমি সেইবাবে এইটো চাকৰিৰ বাবে উপযুক্ত নোহোৱা৷ ইয়াৰ বহুদিন পিছত, ১৯৭৭ চনত ইমাৰ্জেঞ্চীৰ বিৰোধিতা কৰি কুলদীপ নায়াৰ কিছুদিন কাৰাবাসত আছিল৷ জেলৰ পৰা ওলাই অহাৰ পিছত খুশৱন্তে সিঙে নায়াৰক কৈছিল – “মই শুনিছোঁ, ইমাৰ্জেঞ্চী বিৰোধিতা কৰা তোমাৰ এই স্থিতিৰ বাবে তুমি কাম কৰি থকা কাকতখনে তোমাক হেনো কামৰ পৰা শীঘ্ৰেই অব্যাহতি দিব; সেয়ে যদি হয়, মোৰ কাকতখনত তুমি বিনাদ্বিধাই লিখিব পাৰিবা আৰু মই চাম যাতে তুমি পোৱা পাৰিশ্ৰমিকখিনি তুমি এতিয়া পাই থকা দৰমহাতকৈ কোনোগুণে কম নহয়৷উল্লেখযোগ্য কথা যে সেইসময়ত খুশৱন্ত সিং ইমাৰ্জেঞ্চীৰ সমৰ্থক আছিল৷
১৯৫৪ চনৰ পৰা ১৯৫৬ চনলৈ ইউনেস্কৰ চাকৰি লৈ দুবছৰ খুশৱন্ত পেৰিছত থাকিলগৈ৷ ইতিমধ্যেই শিখ জাতিৰ বুৰঞ্জী লিখি লেখক হিচাপে তেখেতে আত্মপ্ৰকাশ কৰিছে৷ ১৯৫৬ চনত তেখেতৰ প্ৰথমখন উপন্যাসমানু মাজৰাপ্ৰকাশ হয়৷ এইখনেই তেখেতৰ ৰচনাৰ ভিতৰত আটাইতকৈ উচ্চ প্ৰশংসিত, ভাৰত পাকিস্তানৰ বিভাজনৰ কাহিনীৰ ভিত্তিত ৰচিত উপন্যাস – “ট্ৰেইন টু পাকিস্তান৷কিতাপখন হাতে লিখা অৱস্থাৰ পৰা টাইপ কৰি উলিয়াইছিল সেই সময়ৰ বৃটিছ হাই কমিছনাৰ ৱালটাৰ বেলৰ পত্নী টেটীয়ে৷ কিতাপখনৰ কাম শেষ কৰি টেটীয়ে কৈছিল – “এইখন আচলতে একোৱেই নহ, কোনোবাই যে প্ৰকাশ কৰিব তাতো মোৰ সন্দেহ আছে৷সেয়ে গ্ৰুভ প্ৰেছে আয়োজন কৰা প্ৰতিযোগিতা এটাত কিতাপখনৰ লেখকৰ নামটো সলনি কৰি - আই. এম. ভাৰ্মা নামেৰে পঠাই দিয়া হৈছিল৷ উপন্যাসখনে প্ৰথম পুৰস্কাৰ পাইছিল৷ ১৯৯৮ চনত এই উপন্যাসখনৰ ভিত্তিতে পামেলা ৰূখে একে নামৰ এখন কথাছবি নিমাৰ্ণ কৰি উলিয়ায়৷ ছবিখনত কাহিনীৰ নায়ক-নায়িকা জুগা আৰু নুৰৰ চৰিত্ৰত অভিনয় কৰিছে বলিউডৰ শিল্পী নিৰ্মল পাণ্ডে আৰু স্মৃতি মিশ্ৰই৷ পুলিচ কমিচনাৰৰ চৰিত্ৰত আছে মোহন আগাশী৷
১৯৫৬ চনত ভাৰত চৰকাৰে প্ৰকাশ কৰা যোজনা নামৰ পত্ৰিকাখনৰ খুশৱন্ত সিং আছিল প্ৰতিষ্ঠাপক সম্পাদক৷ তাত কিছুদিন কাম কৰাৰ পিছত ১৯৬৯ চনত তেখেতে সম্পাদক হিচাপে মুম্বাইৰ পৰা প্ৰকাশ হোৱাদি ইলাষ্ট্ৰেটেড উইকলিনামৰ কাগজখনত যোগদান কৰে৷ তেতিয়াই আৰম্ভ হয় প্ৰায় পাচঁ দশক ধৰি পাঠকক মন্ত্ৰমুগ্ধ কৰি ধৰি ৰখা তেখেতৰ লেখাৰ শিতান – “উইথ মেলিচ টুৱাৰ্ডছ ওৱান এণ্ড অল এই শিতানৰ চিনাকি প্ৰতীকচিহ্নটো (এটা ইলেকট্ৰিক বাল্বৰ ভিতৰত কিতাপ, সুৰাৰ বটল আৰু নাৰীৰ ছবি লৈ বহি থকা এজন শিখ চদাৰ্ৰ) ডিজাইন কৰিছিল গোৱাৰ প্ৰখ্যাত কাটুৰ্নিষ্ট মাৰিঅমিৰাণ্ডাই৷ খুশৱন্ত সিঙে সম্পাদনাৰ ভাৰ লোৱাৰ পিছত কাকতখনৰ বিক্ৰীৰ সংখ্যা ৬৫ হাজাৰৰ পৰা চাৰি লাখলৈ বৃদ্ধি পাইছিল৷ এইখন কাকতৰ পিছত তেখেতদি নেচনেল হেৰল্ডআৰুদি হিন্দুস্তান টাইমছকাকতৰো সম্পাদক হেছিল৷ ১৯৮০ পাৰ ১৯৮৬ চনলৈ তেখেত ৰাজ্য সভাৰ মেম্বাৰ হৈছিল৷
৮০ খনতকৈও অধিক গ্ৰন্থৰ প্ৰণেতা খুশৱন্ত সিং লেখক হিচাপে ব্যতিক্ৰম হোৱাৰ প্ৰধান কাৰণ হৈছে অপ্ৰিয় হলেও সত্যক মুকলিকৈ প্ৰকাশ কৰিব পৰা তেখেতৰ সাহস আৰু ক্ষমতা৷ কৌতুক বা হাস্যৰসক তেখেতে সদায় আগস্থান দিছিল৷ কৌতুকৰ সংকলনৰে নখন গ্ৰন্থ প্ৰকাশ কৰা সিঙক এবাৰ শিখ মৌলবাদীয়ে সকীয়নি দিছিলছান্টা আৰু বান্টা শীৰ্ষক দুটা শিখ চৰিত্ৰক লৈ কৌতুক ৰচনা কৰাটো বন্ধ কৰিব লাগে। খুশৱন্ত সিঙৰ ছুটী পোনপটীয়া উত্তৰ আছিল - জহন্নামে যা তহঁত, Go to hell এবাৰ স্বাধীন ভাৰতৰ নেতা-মন্ত্ৰীসকলক ব্যংগ কৰিবলৈ তেখেতে এটা কৌতুক কাহিনীৰ সৃষ্টি কৰিছিল৷ অযোধ্যাৰ ৰজা দশৰথৰ পুত্ৰ ৰাম বনবাসলৈ ওলাওঁতে তেওঁৰ লগতে অনেক প্ৰজাইও পিছ লে৷ এঠাইত ৰৈ ৰামে সকলোকে সম্বোধি লে - লেডিজ এণ্ড জেন্টলমেন, আপোনালোক উভতি যাওগকৈ, মই পিতৃ বাক্য পালন কৰি বনলৈ আহিছোঁ, ১৪ বছৰৰ পিছত মই আকৌ ঘুৰি আহিম, ইত্যাদি, ইত্যাদি.. ১৪ বছৰৰ পিছত উভতি অহাৰ পথত ৰামে দেখিলে কিছুলোক তেতিয়াও ৰৈয়েই আছে৷ আচৰিত হৈ ৰামে সুধিলে - কোন আপোনালোক? প্ৰভু, আপুনি পুৰুষ আৰু মহিলাসকলক এইখিনিৰ পৰা উভতি যাবলৈ লে, তেওঁলোক লগৈ৷ আপুনি আমাক একো কলে! আমি পুৰুষো নহয়, মহিলাও নহয়, আমি কিন্নৰ ; সেয়ে যোৱা ১৪ বছৰে আমি আপোনাৰ বাবে ইয়াত ৰৈ আছোঁ৷ আচৰিত কিন্তু প্ৰসন্ন হৈ ৰামে হেনো তেওঁলোকক তেতিয়াই এটা বৰ দিছিল - ১৯৪৭ চনৰ পৰা তোমালোকে ভাৰতবৰ্ষ শাসন কৰিবা! (আগলৈ)


No comments:

Post a Comment